יום המשפחה- ההזדמנות שלנו להציג את כל סוגי המשפחות
רויטל רפאלי

יום המשפחה- ההזדמנות שלנו להציג את כל סוגי המשפחות

מה התפקיד שלנו – מספרי סיפורים, גננות, מפעילים ביום המשפחה?
האם מותר לנו להביע דעה? לאתגר את הקונצנזוס הקיים? 
האם אנחנו רק מספרי סיפורים או שאנחנו גם מחנכים? 
אם אנחנו מחנכים- האם מותר לנו להציג את הערכים החשובים לנו? 
לדעתי, תפקידינו גם לחנך. וביום המשפחה המשמעות של לחנך, היא לתת מקום  לכל סוגי המשפחות.
בטח הסוגים שקיימים בגן הספציפי שבו אנו מעבירים פעילות, אבל גם- להציג את המשפחות שבאמת קיימות בארצינו.
לפני כמה שבועות- מירי צללזון פירסמה בדף הפייסבוק שלה, דיקלום חשוב ליום המשפחה.
זה הדיקלום:

מִשְׁפָּחוֹת עִם.. מִשְׁפָּחוֹת בְּלִי.. וְהַמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי / מירי צללזון

יֵשׁ כָּל מִינֵי מִשְׁפָּחוֹת!
יֵשׁ מִשְׁפָּחָה – 
עִם הַרְבֵּה יְלָדִים, 
וְאָז יֵשׁ אַחִים, 
גְּדוֹלִים,
וּקְטַנִּים.

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
עִם שְׁנֵי יְלָדִים,
וְאָז יֵשׁ אָח גָּדוֹל,
אוֹ אָח קָטָן,
אָח שֶׁהוֹלֵך לַצָּבָא
אוֹ אָח שֶׁעֲדַיִן בַּגַּן..

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
עִם יֶלֶד אֶחָד
בְּלִי שׁוּם אַחִים.

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
גַּם בְּלִי יְלָדִים.

וְכָל הַמִּשְׁפָּחוֹת טוֹבוֹת! 
מִשְׁפָּחָה עִם..
מִשְׁפָּחָה בְּלִי..

אֲבָל מִכָּל הַמִּשְׁפָּחוֹת 
אֲנִי שָׂמֵחַ לִהְיוֹת –
בַּמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי!

יֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
רַק עִם בָּנוֹת

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
רַק עִם בָּנִים.

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
גַּם וְגַם,
מִשְׁנֵי הַמִּינִים.

יֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
שֶׁכֻּלָּם דּוֹמִים,
כְּמוֹ חֲרוּזִים 
בְּשַׁרְשֶׁרֶת,

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
שֶׁכֻּלָּם שׁוֹנִים,
וְכָל אֶחָד 
נִרְאֶה אַחֶרֶת.

יֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
עִם אַבָּא וְאִמָּא,
שֶׁגָּרִים עִם כֻּלָּם 
בְּבַיִת אֶחָד,

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה – 
עִם אַבָּא וְאִמָּא
שֶׁכָּל אֶחָד גָּר בְּבַיִת נִפְרָד.

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
רַק עִם אִמָּא בִּלְבַד.
אוֹ – 
רַק עִם אַבָּא בִּלְבַד.

וְיֵשׁ מִשְׁפָּחָה –
עִם שְׁתֵּי אִמָּהוֹת, 
בְּלִי אַבָּא בִּכְלָל

וּמִשְׁפָּחָה –
עִם שְׁנֵי אָבוֹת,
בְּלִי אִמָּא בִּכְלָל.

אֲבָל בְּכָל הַמִּשְׁפָּחוֹת,
עִם וּבְלִי,
בְּלִי וְעִם –
אוֹהֲבִים 
אֶת הַיְּלָדִים!

וְכֻלָּן מִשְׁפָּחוֹת טוֹבוֹת!

אַך אֲנִי, בְּכָל זֹאת,
הֲכִי שְׂמֵחָה לִהְיוֹת –
בַּמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי!

למה הדיקלום הזה חשוב?

כי במציאות של ימינו כל המשפחות שמתוארות כאן קיימות.
כי כיום אין עדיין מספיק שירים, דיקלומים ספרות ילדים לגיל הרך עם יצוג של משפחות כאלו.
כי מה מרגיש ילד שהוריו גרים בשני בתים? או ילד שחי רק עם אמו, אבל כל שנה  מדברים אך ורק על משפחה עם אמא ואבא?
מה שחשוב במשפחה הוא זה:  “אבל בכול המשפחות, עם ובלי בלי ועם- אוהבים את הילדים! וכולן משפחות טובות!”

ילד ששייך לאחת המשפחות המתוארות כאן- ישמח לגלות שהוא מופיע ולא רק לשמוע על הייצוג הקלאסי של- אמא אבא וילדים.

איך מציגים אותו בגן?

החלטתי להציג את הדיקלום הזה כפתיח בשבועות הקרובים בגנים הקבועים שלי.
אז איך אני מציגה אותו בגן?
מירי צללזון שולחת בנדיבותה במייל את הדיקלום והוא כולל תמונות עם המחשה לכל בית.

כך שניתן לגזור את התמונות לדקלם ולהראות בהתאמה את התמונות.
אני מצאתי בביתי את הבית פליימוביל הזה:

המחשתי עם דמויות של פליימוביל – הנה כך: 
כשהוצאתי את הבית, הדלת הייתה סגורה- אז ביקשתי מהילדים לדפוק בדלת – כלומר על הכיסאות שהם יושבים עליהם. ובגילאי 4-6 הזמנתי ילד או ילדה להבין איך פותחים את הדלת. נתתי לילד להביין בעצמו ולהתנסות בפתיחת הדלת גם אם זה לקח זמן.
הדלת נפתחה וראינו מלא דמויות פליימוביל עשינו סדר בעזרת הדיקלום.

מה קרה כשהצגתי את הדיקלום בגן?

ברוב הגנים התקבל מצוין. בגן אחד- הגננת מעט נלחצה- “אויי אויי אויי” היא אמרה, חצי בצחוק, “מה שאת מראה…. ” היא המשיכה. אני חייכתי ודיקלמתי- כן! יש משפחות עם ובלי
ובלי ועם
אבל בכול המשפחות אוהבים את הילדים….
ובכך זה  הסתיים. 
שימו לב, שהדיקלום לא מציג שיפוט הוא רק מציג את מה שקיים באמת בפועל.
אני מניחה שמישהו עלול לחשוש- האם הדיקלום מעודד משפחות של חד הוריות, משפחות חד מיניים?
לדעתי לא, הוא רק מציג אותם. וזה כשלעצמו חשוב כי המשפחות הללו קיימות.

השבוע במפגש הקרוב- אני אציג כפתיח שוב את הדיקלום.
אתחיל עם הבית, נפתח את הדלת אבל הפעם-
בגילאי 4-6 אחלק את הדמויות לכל ילד ובהתאם לדיקלום ילדים יוכלו: או לייצר משפחות שונות בעצמן ונראה אילו משפחות יצרו, או
שאני אדקלם וכל פעם ילד יוסיף דמות בהתאם לדיקלום שלי. כך שלאט לאט כל הדמויות יחזרו אלי.

לילדים בגילאי 2-4 אני אראה מחדש את הדיקלום עם הדמויות כמו במפגש הראשון אבל הפעם- אני אשתף ילדים  – נניח אתן להם לבחור במשפחה מסוימת- איזה דמות לשים, אתן להם שתי אופציות- אמא כזו? או כזו? 

עוד דרכים לפתח דיקלום- אם במפגש הראשון המחשתי את הדיקלום בעזרת הדמויות פליימוביל אולי הפעם אמחיש עם בעזרת האיורים שמירי צללזון הוסיפה בקובץ. או אמצא איורים מהאינטרנט של  משפחות אמיתיות ואראה….

במפגש אחר  כולנו יכולים להיות המשפחות השונות – אביא אביזרים של תינוק, של אבא, של אמא. הילדים ישחקו. פעם אביא בן ובת להיות משפחה רגילה עם ילדים- הכול אעשה עם הדיקלום, פעם משפחה של ילדה שתהיה אמא והיא תבחר מיהם הילדים שלה (תבחר ילדים מהגן הכוונה) וכך הלאה. נכון, יש כאן משהו נועז- במשפחה שבה יש שני אבות- ואעמיד שני בנים שיבחרו מי ילדיהם. אנחנו לא רגילים לזה אבל-
תזכרו מהו המסר- אלו המשפחות שקיימות כיום בארץ וכולן טובות.

הילדים יהנו מהדיקלום הזה במהלך מספר מפגשים  (אני ממשיכה גם אחרי יום המשפחהכשאני מרגישה שיש עדיין עניין בדיקלום) ועל ידי החזרתיות בהדרגה יפנימו.

עוד רעיונות- לכל משפחה להצמיד כלי נגינה – משלה . אפשר לקחת את המשפחות שגזרתי מהאיורים של מירי צללזון ולשים במקומות שונים בגן וממש לערוך משחק. כל פעם לקחת קבוצה ולומר לה לעמוד ליד המשפחה שיש בה רק בנות.
או יחד עם המשפחה שיש בה רק גבר ואשה. (מתאים לגילאי 4-6)

עוד אפשר- מפגש שסופרים יחד כמה דמויות יש בכול משפחה. ואפשר לסדר משפחות מהמשפחה הכי קטנה למשפחה הכי גדולה.

ותמיד אסיים- וכולן טובות אבל אני הכי שמחה להיות במשפחה שלי. 
מאחלת לכל המשפחות עם ובלי, בלי ועם – יום משפחה שמח!

נ.ב – אני מעבירה הרצאה שמתאימה ליום המשפחה: 
איך להכיר את ילדך טוב יותר באמצעות הקראת ספרים
אפשר להזמין אותי כהרצאה בערב להורים בגן. כל הפרטים על ההרצאה כאן
וגם
רוצים דוגמא לתאטרון סיפור שלי מבוסס על ספר ילדים? כנסו לפוסט הזה והורידו את המתנה.

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן