איך מעבירים בגן פעילות הורים וילדים?

בדרך כלל בתקופה של יום המשפחה וגם חנוכה  וגם בעוד  מועדים שונים- הגננת זקוקה לפעילות שכוללת הורים וילדים. בגנים שבהם אני מעבירה חוג תאטרון סיפור זה דווקא נחמד: אני מכירה טוב את הילדים וזה נחמד שההורים יכירו אותי. הרבה פעמים הילדים רוצים שאני אכיר את הוריהם. ואם החוג טוב ונוצר קשר אישי עם הילדים זה ממש מתבקש. כמובן יש גנים שאני באה לפעילות ראשונה וגם צריכה לייצר את החיבור עם הילדים וגם צריכה לכבוש את לב הגננת וההורים. זה בהחלט אתגר. אז איך עושים את זה? איך מעבירים פעילות הורים וילדים בצורה הכי איכותית מדויקת וטובה?

אם תאטרוני הסיפור שלי בנויים מדויק: מותאמים מאוד לגיל הילדים , מרתקים ומעניינים. משלבים חלק אקטיבי וחלק פאסיבי- ההפעלה עם ההורים לא תשנה לי את הפעילות. מה כן ישנה?

האווירה משתנה לגמרי: הגננת שמאוד חשוב לה שכולם יהנו , לילדים הכול שונה- לפתע הגן שהוא נחלת הילדים הופך לצפוף ומלא מבוגרים. בנוסף הדינמיקה שיש לילד עם הוריו שונה לגמרי מהדינמיקה בגן ללא ההורים- עכשיו ילדים יצמדו יותר להורים וישתפו פעולה אחרת. גם לנו המפעילים זה אחר- ההורים הם עוד זוגות עיניים ביקורתיות שצריך לכבוש את לבבם. אז מה עושים?

משלבת ילדים כך שהורים נהנים גם מהשתתפות הילדים

יש כמה דברים שאני מקפידה עליהם בהפעלת הורים וילדים:

  1. תאטרון הסיפור שלי יהיה יותר ממוקד לסיפור ללא הרבה הקדמות ופתיחים. סיבה? לילדים ולהורים היכולת להתרכז יותר שברירי- יותר מדי מוקדים שיכולים להפר את הריכוז. ילד בוכה, טחפון, שיחה בין שני הורים וכד’….
  2. כשאני מפעילה ילדים לפעמים אנחה את ההורים ואפעיל אותם יחד עם הילדים. וכך אני מגייסת את ההשתתפות של ההורים יחד עם הילדים.
  3. אתן דרך לילדים להתבטא – כי כך ההורים קשובים ומעניין אותם לראות כיצד מתבטא מתנהג ילדם בפעילות.
  4. אם יש לי דיקלומים שהילדים מכירים כי כבר עשינו- זה הזמן לחזור למוכר והידוע.
  5. אם הילדים לא מכירים את הסיפור שאני מעבירה- אבקש מהגננת כמה ימים לפני להקריא פעם אחת את הסיפור . (לא כל יום! שלא יעייף וישעמם) כך יצא להם להכיר קצת את הסיפור. וכידוע ילדים אוהבים את המוכר.
  6. מאמץ גדול  לרתק ולעניין את הילדים- בגלל שיותר קשה אני חייבת להשתמש בכל הטריקים שיש לרתק לעניין ולחבר אותם לסיפור.
  7. לשלוף ולהתגמש- אם אני רואה שיש לילדים בעיה לשבת ולהקשיב אני אנסה באותו רגע להקים אותם ולתת להם פעילות עם דיקלום או פעילות שקשורה לסיפור – עדיף בעזרת דיקלום או שיר או יצירה והם יתנועעו במרחב. ככה הוציאו אנרגיה ויותר קשובים להקשיב. ולהפך- אם הם מדי אנרגתיים אשתמש בטכניקות לייצר יותר קשב והקשבה- שאלות מאתגרות למשל. לא לפחד לשנות בהתאם לצרכים של הגן.
  8. צורת הישיבה של הילדים מאוד חשובה- אני אנסה כמה שיותר לתחם את הישיבה שתהיה בצורת ח’ ומאוד ברור איפה יושבים הילדים. אם הם במחצלת שרועים זה מזמין- לשכב או לזוז ומקשה על הקשב.

פעילות הורים וילדים טובה היא כזו שהילדים נהנו, ההורים הרגישו שילדם נהנה מתאטרון סיפור איכותי ברמה גבוהה והגננת מהללת משבחת וממליצה הלאה- שיהיה בהצלחה!

אם זה עזר או אם עורר שאלות- תכתבו לי בתגובות. אשמח לדעת אם יש עוד כמה טריקים שאולי לא רשמתי. מוזמנים להגיב. תודה!

 

אודות המחבר

השארת תגובה