איך לוקחים כל נושא ויוצרים ממנו אינסוף פעילויות ?
איך לקחת נושא ולייצר ממנו פעילות

איך לוקחים כל נושא ויוצרים ממנו אינסוף פעילויות ?

מדי פעם אני נתקלת בפוסטים בפייסבוק של גננות או מפעילות עם שאלות כגון- אשמח לעזרה ביצירת מערך שיעור לט”ו בשבט , או מכירות סיפור מתאים בנושא צבעים? או – איך להעביר את נושא הגינה בגן? לפני שבוע שוחחתי עם מיכל, גננת מקסימה ומשקיענית מגן איריס, ושאלתי אותה ממה נובע הקושי. היא סיפרה לי שכשלומדים להיות גננת לומדים המון קורסים חשובים- פסיכולוגיה לגיל הרך, אומנות ויצירה, מוטוריקה של גיל הרך ועוד. אבל לא מלמדים מה לעשות במפגש. איך לייצר פעילויות לילדים.  מצד אחד אני חושבת שיש בזה משהו טוב כי בכך מעודדים יצירתיות. מצד שני – אולי בתחושה זה כמו שילמדו אותי תאוריה על נהיגה, תאוריה על רמזורים ואז יבקשו ממני לנהוג- אני צריכה קצת הכוונה, לא?

אז ניסיתי לחשוב איך לייצר מעיין מפת הכוונה שלוקחת נושא ומלבישה עליו הרבה פעילויות והמחשות לילדים. אז ניקח לדוגמא את הנושא – צבעים . וניקח את הזווית של הילד והזווית של הנושא.

מבחינת הילד- תהליך למידת הצבעים יכלול- הכרות עם הצבעים, המחשה של הצבעים, יצירת חוויות סביב הצבעים. חוויות יכולות להיות מההיבט- האומנותי, הגופני, הספרותי, המוזיקלי והתחושתי: טעם, ריח, מגע ראיה .

מבחינת הנושא- אפשר לדבר על צבעים ולחוות את הנושא בהרבה צורות- נכון? הבנה של מה זה צבעים, התנסות וחוויות , היבט גופני, ועכשיו האומנות- ספר, הצגה, תנועה, מוזיקה שירים דיקלומים.

עכשיו אפשר לייצר טבלה ולהתחיל לעבוד על נושא באופן מסודר. תמיד כדאי להתחיל עם המחשה ואז לעבור למשהו גבוהה יותר שמצרריך הבנה שונה . אז נניח אני רוצה ללמד ילדים צבעים אני אעשה משהו כזה.

יום א- להציג את ארבעת צבעי היסוד. ולקשקש בכול צבע מול עיני הילדים. שם הצבע ומה עושה. הייתי מוסיפה דיקלום שילווה אותנו , דיקלום על צבעים.

יום ב – חוזרת על פעילות יום א, והפעם מחלקת  את ארבעת הצבעים לילדים ונותנת להם להתנסות. את הדיקלום עם הצבעים הייתי שוב אומרת הפעם תוך הדגמת הצבעים.

יום ג – רק עושה את הדיקלום עם הדגמת הצבעים – ועכשיו מספרת להם ומדגימה איך מערבבים צבעים  כמו בוידאו הזה

יום ד- הדיקלום עם תנועות שהילדים יכולים יחד איתי לעשות. היום לוקחים כמה צבעים ומתנסים בעירבוב של צבעים לראות מה יוצא.

יום ה – הדיקלום עם תנועות בעמידה . והיום מקריאה ספר שיש בו אלמנט חזק של צבעים- “קטכחול וקטצהוב” או “בנצי הפיל” או גם- “מעשה בחמישה בלונים ” שגם שם יש הבלטה באיורים של הצבעים. (הכול מצויר בשחור לבן למעט הבלונים הצבעוניים)

יום ו- הדיקלום עם בד וגם- לחלק את האוכל שנוכל היום לפי צבעים- למיין.

אז הנה שבוע לדוגמא- שבו עסקנו בצבעים: המחשות, דיקלומים, סיפורים, אכלנו לפי צבעים. ויש עוד הרבה לאן להתפתח . אפשר להחליט על יום אדום, או יום כחול וזה יכתיב את הסיפור היצירה הדיקלום. וכמו שעשינו בנושא צבעים אפשר על כל נושא.

קחו בחשבון שעל כל נושא תמצאו- דיקלום, שיר, יצירה מוזיקלית, סיפור אולי מאכל אולי המחשה מעניינת אולי קסם נחמד. ברגע שיש לכם תבנית מסודרת תראו איך למלא אותה.

הכנתי לכם טבלה להורדה שמסדרת לכם בצורה מסודרת איך לקחת כל נושא ולהוציא ממנו מלא פעילוית. מוזמנים להוריד אותה כאן. ההסבר הזה נכון גם לנו מעבירי תאטרון סיפור כי גם אנחנו מעבירים נושאים לאורך מספר מפגשים- למשל מספר תאטרוני סיפור שקשורים לצבע, או חגים, או חיות.

שיהיה לכם יצירתי כייפי ומעניין.

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן