ככה זה נראה בהתחלה- הילדים מסתכלים על מריה, והיא בהם. אין לה מושג או נסיון עם ילדים והיא לא יודעת איך תייצר איתם חיבור, יחסים של אמון, למידה. הם מסתכלים בה ובוחנים- בעוינות. זאת כבר המטפלת השמינית שמגיעה אליהם….

זוכרים את הסצנה הזו מ”צלילי המוזיקה” שבה מריה לבד עם הילדים? היא לא ממש יודעת איך לייצר איתם חיבור, וההתחלה לא פשוטה הם מנסים להפחיד אותה, ולהבהיל אותה…
בתחילת הדרך גם אני לא הבנתי לגמרי את הניואנסים שיש לילדים:
את ההבדלים בין הקטנטנים לגדולים יותר, איך פונים לאלה ואיך לאלה. בתחילת הדרך אם הגעתי לגן והקטנטנים היו בוכים היה לי לא קל להתמודד, לצאת מהמצב ולפעמים פשוט לא ידעתי מה עושים. הייתי חסרת אונים.
כשנכנסתי לגן של גילאי חובה וכיתה א’, לא ידעתי מה לעשות כשילדים היו עונים לי שלא רוצים לשמוע או בכוונה עונים תשובה חצופה לשאלה. היה פער בין הרצון שלי להתחבר ולסחוף אותם ליכולת שלי בפועל להוביל אותם.
אז ממה נובע הפער בין הרצון להוביל ולרתק ילדים ובין התגובה של הילדים?
- כי לא ממש מבינים את המאפיינים של כל גיל – גילאי השנתיים לעומת השלוש לעומת החמש.
- לא קולטים כשנכנסים לגן את המאפיינים של כל קבוצה – ללא קשר לגיל- הטמפרמנט, היכולת קליטה, קבוצה פאסיבית או אקטיבית, קבוצה חזקה או קבוצה שיש רק שניים דומיננטים, קבוצה שצריכה אתגר קבוצה שצריכה תנועה.
- והעובדה שלא תמיד ידוע לך איזה פתיח לשלוף שיהיה מדויק ומותאם לקבוצה . בתחילת הדרך שלי עדיין לא הכרתי הרבה דקלומים, שירים, יצירות, קסמים, זה נלמד בהדרגה.
אז בתחילת הדרך או כשאתם רוצים להרחיב את הכלים שיש לכם לרתק ילדים, כדאי לבדוק את המשתנים הבאים והכי חשוב ליישם אותם בפתיחת המפגש : (אני כל כך מאמינה בפתיחת מפגש טוב, שבקורס הליווי שלי , יש לי בנוסף לשעור שלם על זה, השתלמות נוספת רק על פתיחת מפגשים)
- ללמוד את הילדים– ללמוד טיפוסים, גילאיים, איפיונים
- לאסוף חומרים שמתאימים לכל גיל/ איפיון – חומרים הכוונה- דקלומים, יצירות מוזיקה, קסמים כדי שיהיה לכם כלים לשלוף
- כל פעם להעביר במהלך תקופה דיקלום או יצירה אחרת על מנת ללמוד אותם וכך בהדרגה יש לכם בשלוף הרבה כלים. כתבתי על הטכניקה הזו כאן.
- בתחילת מפגש השאלות ששואלים את הילדים, הן קריטיות- אם תביאו שאלות גבוהות מדי לקטנטנים יאבדו עניין אם תביאו שאלות נמוכות מדי לגדולים מיד יתעצבנו, על שאלות שיוצרות עניין דיברתי כאן.
- תבנו את ההפעלה מותאמת לטמפרמנט של ילדים שונים- תקבעו מקומות שבהן – אם לילדים יהיה קשה לשבת כבר תכינו פעילות שבה תקימו את הילדים. תמצאו סיבה לעשות פעילות בתנועה. על מבנה של תוכן כתבתי כאן.
- לכו להשתלמויות או מנחים שיכולים לתת לכם כלים מתאימים. אני הלכתי להשתלמויות של אילאיל שרון והתחברתי לחומרים שלה. אבל תחפשו למי אתם מתחברים ותשתלמו.
- תתחברו לילד הפנימי שלכם– מה אתם אהבתם כילדים? מה רציתם לקבל להסתקרן להיות מופתעים – כל פעילות שאתם יוצרים תסתכלו עליה מזווית של ילד. (תחשבו ממה הילד / אחיין שלכם היה נהנה בהפעלה…)
- לייצר חיבור אישי עם ילדים- על זה עשיתי סרטון מלווה בדוגמאות כאן.
איך אני יכולה לעזור לכם בדרך הזאת?
- יש לי מלא פוסטים וסרטונים. אפשר להירשם לניוזלטר ואני שולחת מדי שבוע חומרים חינמיים. הפוסטים מסודרים לפי נושאים אז פשוט חפשו לפי נושאים. הסרטונים גם מסודרים לפי שאלות : שיווק עסק, בניית עסק, תכנים וכד’.
- יצרתי קורס ליווי מתוך המחשבה של – מה היה עוזר לי בתחילת הדרך או במהלך העסק לייצר תוכן שהוא יחודי ואיכותי וכמובן שניתן להתפרנס ממנו טוב. הפרטים על קורס הליווי שלי הם כאן.
- להצטרף לקבוצת הפייסבוק – כל הידע על עסק של תאטרוני סיפור – שם אנחנו כותבים כקבוצה כל העוסקים במלאכה, עוד רעיונות וקונפליקטים ותמיכה של קהילה קטנה.
והנה בתמונה מריה אחרי שיצרה את הקשר והחיבור עם הילדים. הם צמאים לשמוע מה יש לה להגיד. כשבחרתי לעסוק בלהעביר סיפורים לילדים- מריה והדינמיקה שלה עם הילדים היו תמונה שעלתה לי לראש.

מה התמונה שיש לכם בראש על איך לרתק ילדים?