איך להמציא אין ספור רעיונות יחודיים ויצירתיים להפעלות ילדים : כלים פרקטיים ומתנה תאטרון סיפור
רויטל רפאלי שעת סיפור

איך להמציא אין ספור רעיונות יחודיים ויצירתיים להפעלות ילדים : כלים פרקטיים ומתנה תאטרון סיפור

איך מעבירים סיפור ילדים לתוך הפעלה – איך הופכים את הסיפור עצמו לחוויה ממשית בזמן המפגש, החוג, ההצגה התאטרון סיפור?
נדרשת כאן מידה של יצירתיות. אבל לא תמיד קל למצוא רעיונות. לפעמים עומדים מול סיפור ולא ברור מה להוסיף לסיפור כדי שיצא ממנו פעילות מרתקת לילדים.
מטרת הפוסט, להראות לך מה תהליך החשיבה שיוביל ליצירת שטף רעיונות לסיפור. 

כדי שבאמת תהיה הפנמה של הכלים שאני מציגה כאן, צרפתי לך מתנה : תאטרון סיפור שניתן לייצר ממנו תאטרון סיפור או הצגה קטנה.

אני לוקחת את מה שאני מעבירה כאן ומיישמת על הסיפור – “שאול החתול – אני ואהב לצעוד בנעליים לבנות” הקובץ מצורף בהמשך.
אבל כדי למצות את הכלי שאנסה להעביר לך, אני ממליצה קודם לקרוא את הפוסט ואז להוריד את קובץ ה PDF לראות איך אני לקחתי סיפור ואיך הפכתי אותו לתאטרון סיפור עם מבנה ברור, איך יצרתי ממנו תרשים זרימה. בקיצור הקובץ המצורף יראה לכם הלכה למעשה איך אני עובדת והופכת סיפור לתאטרון סיפור.

כמה עקרונות שכדאי לאמץ כשמתחילים לעבוד על הצגה קטנה או תאטרון סיפור :

כשאני לוקחת ספר אני חושבת רחב ופתוח. אני לא מגבילה את עצמי ולא חושבת  על איך אייצר את הרעיונות שעולים לי כי אז אגביל את עצמי ואני רוצה בשלב הזה לחשוב כמה שיותר רחוק.

כשאני לוקחת ספר קיים אני קוראת אותו וחושבת מהי החוויה שגיבור הסיפור עובר, מהי החוויה שהסופר או סופרת רצו להעביר לילד. אני שואלת את עצמי איך את החוויה שיש בסיפור אעביר לילדים. איך תאורטית הם יחוו – חברות. למשל בספר “שמוליקיפוד” שכתב וצייר כוש,  גדי ושמוליק ישנים יחד , כולנו יודעים כמה ילדים רוצים או אוהבים לישון יחד. אז אני יכולה למשל בגן, לכבות את האור לייצר אווירה של לילה, לשיר שיר ערש או להשמיע שיר ערש, לאתגר אותם להיות בשקט כדי ששמוליקיפוד יצליח להירדם אפילו שהוא לא רגיל למיטה של גדי, לתת להם תחושה שכולנו ישנים יחד. או – אם ב”זחל הרעב”  שכתב וצייר  אריק קרל, הזחל זלל וזחל דרך תפוח אחד, אולי אני יכולה להמחיש להם את התנועה הזו ודרך אביזרים מיוחדים לתת להם לזחול ולזלול דרך פרי כלשהו.

כשאני עובדת על תאטרון סיפור אני רוצה לקחת את הייחוד הכישורים והאהבות שיש לי ולהכניס אותם פנימה לפעילות. למשל, אם יש דמות כשחקנית שאני חושבת שהיא מוצלחת, מצחיקה, אני אחשוב איך הדמות הזו יכולה להיכנס.

כשעובדים על פעילות לילדים אפשר לחשוב על התחומים או נושאים שהסיפור יכול לגעת בהם וכיצד נביא אותם לידי ביטוי , למשל, בסיפור “מעשה בחמישה בלונים” אפשר לעבוד על נושא הצבעים ולהראות להם איך כחול וצהוב הופך לירוק.  זה כביכול, לא קשור לסיפור אבל העובדה שהראיתי והמחשתי להם משהו מעניין יצר סקרנות. כעת כשאציג את הסיפור הכל כך מוכר אבל עם פתיח אחר ומסקרן מעולם המדע נניח, יצרתי בקרב הילדים סקרנות . התחלתי את הסיפור הכל כך מוכר הזה באופן שונה לגמרי ממה שמצופה.  כאן העיקרון הוא לחשוב איך ניתן לשלב עוד תחומים כמו מדע, קסמים, מחול, מוזיקה , בניה – בפעילות. אגב, כל הדוגמאות שאני מציינת כאן נכנסים להפעלות שונות שלי.

כל סיפור צריך יהיה לעבור שפה ויזואלית של המחשה.
כלומר אני אצטרך לחשוב איך אמחיש סיפור. לפעמים הרעיונות שלי יגיעו דווקא מהאביזרים שאני בוחרת והם יכתיבו את הפעילות שאני יוצרת.
למשל אם את הסיפור “גלגלים” של מיריק שניר, אני ממחישה עם כלים לבניה מעץ, כל הפעילות נבנה כמו בסיפור – מריצה, קורקינט, אוטו. הצורה שבחרתי להמחיש סיפור תכתיב לי את אופן הפעילות.

הילדים עוזרים לבנות בעזרת אומים וברגים מותאמים לילדים.

לפעמים ההמחשה יכולה להיות המחשה קטנה והמחשה גדולה – כלומר יש סיפורים שאני מספרת את הסיפור פעמיים: פעם אחת עם אביזרים קטנים שאני מציגה לילדים ופעם אחת עם אביזרים גדולים ובשיתוף הילדים. כלומר האביזרים משמשים כתצוגה לסיפור בפעם הראשונה וזאת על מנת שהילדים יחוו את הסיפור ברצף. בפעם השניה נספר שוב אבל נעביר את הסיפור בהמחשה גדולה וחוויתית שהילדים שותפים לה.

אז לסיכום –
1. לחשוב רחב ופתוח- להתפרע עם הרעיונות
2. לחשוב איך נעביר את אותה החוויה שחווים בספר לילדים
3. לגעת בעוד תחומים – מדע, קסמים, מחול, מוזיקה, תאטרון , חשיבה אתגרית
4. המחשות גדולות לעומת קטנות, המחשות שמכתיבות פעילות.

ועכשיו מתנה – נעבור לפרקטיקה 

כדי שזה לא ישאר ברמה תיאורטית ,  ניקח את הכלים שהקניתי בפוסט הזה, לסיפור ספציפי,  ונייצר ממנו תאטרון סיפור.
בקובץ המצורף תקבלו את כל התהליך שהוביל לתאטרון סיפור ספציפי. תראו איך התחלתי עם שפע רעיונות  תקראו את הטקסט של הסיפור , איך הכנסתי הכול למבנה סופי שאני עושה. תוכלו לקחת את הרעיונות לייצר את האביזרים המתוארים ולהציג בגן ילדים.
אם יישמתם והעברתם בגן או כפעילות- אשמח שתכתבו לי איך עבד, מה עבד טוב, האם הוספתם רעיונות נוספים. 

לקבלת התאטרון סיפור במתנה לוחצים כאן.
העצה שהכי חשוב לי שתלקח מהפוסט  היא שכשרוצים להיות יצירתיים – חושבים כמה שיותר רחוק, פרוע וללא מגבלות.
לא לצנזר, לא להגביל, לא לחשוב על יישום רק לחשוב על חוויות מדהימות מרתקות לך ולילדים. היישום של עצה זו יבטיח לך סיפוק הנאה וכיף אדיר! 

נ.ב נכנסת לקבוצת הפייסבוק שלי “כל הידע על עסק של תאטרוני סיפור” ? עונים על שלוש שאלות בכניסה, ונכנסים. יש שם שפע של סרטונים, פוסטים וקהילה נחמדה . 

 

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן