איך מוצאים סיפור מתאים לל”ג בעומר או לשבועות לגיל הרך? האם יש דרך סדורה למצוא סיפור?

מסמסים ושואלים אותי או כותבים ושואלים- יש לך סיפור לשבועות לממש קטנטנים? יש לך סיפור לל”ג בעומר? ואני מספרת על הסיפורים שאני משתמשת בהן. בפוסט הזה אתן רעיונות לאיפה למצוא ספרים וסיפורים וגם מתנה- מקומות לא שיגרתיים למציאת סיפורים ייחודיים לתאטרוני הסיפור או הגן. אבל בעצם התשובה שלי היא –תחפשו סיפורים בספריה. וגם

אל תחפשו רק את המובן מאליו כי לפעמים אין סיפור מובהק לחג או מועד מסוים.

כשאני מחפשת סיפור לפי נושא מסוים אני חושבת רחב. זה אומר שהסיפור יכול להתקשר בכול מיני צורות לחג או למועד. למשל- תאטרון צלליות יכול להתקשר לחנוכה בגלל ההקדמה על אור וצל.

למשל- בל”ג בעומר אני אספר על תרבות אחרת- שבט אינדיאני שיושבים סביב המדורה ומספרים סיפור עם אינדיאני. למשל אני יכולה לקחת ספר שירים לפעוטות- ומחברת בין השירים עם סיפור ומספיק שיש שם פרה ועגל והפרה מייצרת חלב זה כבר יתאים.

אם כל תאטרון סיפור שלי מביא עמו ערכים של- כבוד לספר על ידי שימוש בשפה שלו, ספרות מובחרת ומשובחת, אם בכל תאטרון סיפור שלי יש דגש על מוזיקה, שיתוף הילדים וחיבור לספר. אז למעשה- כמעט כל סיפור יכול להתאים לכל מועד. אני יכולה להדגיש רובד מסוים.

זה לא שאין לי סיפורים מובהקים לחגים- יש לי  סיפורים לחגים אבל אם לא מצאתי סיפור מובהק לחג, או שיש סיפור מובהק לחג או מועד ואני לא מתחברת אליו אז אמצא קישור אחר. אני חייבת להתחבר לספר קודם כל.

אני יודעת שבגן מתעסקים עם המועד או החג ואני יוצרת עוד השלמה. לכן ההשלמה שלי יכולה להיות רעיונית.

עוד פתרון כשאין סיפור מובהק לחג- הוא לקחת דיקלום או שיר שהוא למשל ממש מתאים לחג. למשל בשבועים האחרונים אני מלמדת ושרה את הילדים בגנים שלי  את “ואלס לירקות” שיר מקסים שהוא שילוב של עברית וערבית מתוך דיסק של אילאיל שרון “כולנא יחד”. מספיק שאני עובדת איתם על השיר הזה תקופה זה מתקשר גם לנושא הגן- שבועות.

השבוע בגן אני מתחילה בדיקלום.

ולמה אני מציעה את הספריה?

כי היא אוצר בלום של ספרים חדשים וישנים. לפעמים אני מוצאת סיפור ישן מאוד  להעביר אותו לקטנטנים, בנוסף בספריה אני יכולה למצוא  ספרי ידע- עיון לילדים ואפילו את זה יצא לי להעביר.

כי בחוג שנתי זה נחמד שאני מביאה- ספרי שירה, ספרי פרוזה, ספרי עיון. הכול מהכול. כשאני בספריה אני מוצאת רעיונות.

לפעמים אגב, אני נמנעת מסיפורים דידקטים מדי שקשורים למועד או חג. למשל אם לסיפור אין ערך ספרותי וברור שהשיקול להוציא את הספר שאני רואה הוא שצריך היה להמציא סיפור במיוחד לחג או מועד אני אחפש פתרון אחר. הספר חייב לעמוד בקריטריונים של ספרות ילדים טובה. אם הוא ספר שירה אז שיהיה ספר שירים טוב, אם הוא סיפור הוא חייב להיות מעניין אבל הוא לא יכול להיות מעין ספרות מגויסת למטרה מסוימת.

אני אוהבת להסתכל על חוג תאטרון סיפור כאל מקום לפתיחת עוד מועדים נוספים שחשוב לי לציין– למשל- יום זכויות האדם, הנה ספר מקסים לילדים על זכויות האדם,

או ספרים שילמדו על אנשים חשובים בעיני- למשל תאטרון סיור שיש לי על תומאס אדיסון. או חוג שמרחיב את סוגי הספרים שהילדים חשופים אליהם.

אז העצה שלי היא-

  1. תרחיבו את החיפוש לנושאים שהם גם קרובים ולא ממש מובהקים לחג או למועד
  2. תחפשו תמיד בספריה כי שם מקבלים רעיונות
  3. תכניסו מועדים או דגשים שלכם חשוב להעביר לילדים.

מצרפת מתנה

מצרפת לכם קובץ ובו רעיונות מגוונים שונים ולא שגרתיים – איפה ניתן למצוא ספרים וגם אילו סוגי ספרים אפשר לייצר מהם תאטרון סיפור. מוזמנים להוריד מכאן . חלק מהרעיונות גם מצוינים לגננות/ים שמחפשים עוד חומרים מגוונים להקריא לילדים.

אודות המחבר

השארת תגובה