הפעלות לילדים בני חמש – שש. מה צריך לדעת?

מתי הבנתי שהגישה שלי צריכה להיות שונה כשמדובר בילדים בגן חובה?כששאלתי את השאלה- רוצים לראות איזה סיפור הבאתי??? בחיוך לבבי. התשובה הייתה “לא!!!!” או אז הבנתי שמדובר בגיל שמגיב שונה לגמרי מבני השלוש. לקח לי זמן לגבש כמה כלים שיעזרו להתמודד עם ילדי החמש והשש שכבר רוצים שיתייחסו אליהם כאל גדולים, שאם הם מריחים טון מתיילד הם פוסלים את הסיפור ואת המפעיל . הבנתי  שצריך לכבוש את ליבם בצורה הרבה יותר מתוחכמת.

אז אם יש לכם קייטנה או פעילות או תאטרון סיפור עם הגיל הזה כדאי להמשיך לקרוא כי ריכזתי כמה עצות שיסייעו לך להתחבב על הילדים אבל באופן איכותי ולא בצורה של פרסים ו- “יותר חזק” או “לא שומעים” ואפילו הכנתי לכם קובץ במתנה לעזור במציאת חומר מתאים.  הנה חמש הצעות לדרכים אינטיליגנטיות להחזיק ולרתק את בני החמש והשש:

  1. לא שאלות קיטבג – לא לשאול שאלות שעלולות להוציא תשובה שאני לא מעוניינת לקבל. לא לשאול- רוצים לראות? אם אני לא רוצה לשמוע את המילה- לא. עדיף במקום לומר- אני הולכת להראות לכם- ולתאר מה.
  2. פתיח שיאתגר את בני השש: זה יכול להיות דיקלום, שיר, יצירה מוזיקלית , קסם, אתגר כל דבר אבל חייב לאתגר- אולי מאתגר כי את היצירה המוזיקלית עושים יחד עם תנועות גוף שצריך לסנכרן, או הדיקלום כולל חידה קטנה או הקסם – מעניין מגניב.
  3. ההתחלה ההצגה העצמית חשובה מאוד– אם תהיו מתיילדים מדי ולא תציעו מיד משהו מאתגר- יהיה קשה לכבוש את לבם- הם ישר יקטלגו- זה של תינוקות ותצטרכו לעבוד קשה כדי להשיב את העניין שבכם. אז הצגה עצמית בגובה העיניים ופתיח מאתגר.
  4. עם ילדים בני חמש ושש ניתן לעשות דיונים מעניינים: אבל!!!! לא משהו ארוך. שאלה אחת מדויקת שגורמת לבן החמש או לבת השש לחשוב. הנה דוגמה לשאלה כזו- בסיפור חנה’לה ושימלת השבת אני יכולה לשאול: תגידו ילדים, כדאי לחנה’לה לעזור לאיש הזקן? (הרי אז תתלכלך לה השמלה)  ראו כמה השאלה מביאה את לב הדיון- ואגב, אם יענו לי- “אבל הירח יעזור לה” אז אני מקשה: כן- אבל נניח הירח לא יעזור, והשמלה שלה תישאר מלוכלכת- השמלה החדשה שאימא תפרה לה- מה חשוב יותר , לדעתכם- השמלה או לעזור לאיש הזקן?  וגם שם- אם יענו לי את התשובה שהם חושבים שאני מצפה לשמוע- לעזור לאיש הזקן, אני אשאל- למה? למה זה יותר חשוב לדעתכם? וכאן רבותי גלגלי המוח של בני החמש- יתחילו לעבוד. הם באמת ישאלו את עצמם- למה זה חשוב לעזור. הבנתם? שאלה שיוצרת חשיבה אמתית  – בניגוד ללמידת קלישאות נוסח “תמיד חשוב לעזור”.
    לעורר שאלות ומחשבה לגבי הסיפור

    5. להרחיב את הסיפורים– אפשר סיפורי ילדים מורכבים ומפותלים יותר בעלילה, אפשר גם: סיפורי עם מהמיתולוגיה היוונית, המצרית, היהודית (סיפורי האגדה של שהם סמית) אפשר סדרות ספרים שמבוססים על אנשים אמיתיים מההיסטוריה. מצד שני גם בני החמש ושש אוהבים לחזור לסיפורי הילדות אז לא להפסיק לגמרי עם סיפורים מפעם.

  5. מוזיקה מאתגרת  – לא חייבים להביא תמיד את המוזיקה הפופולרית הקליטה (סטטיק ובן אל- החמודים אגב בעיני) – אני אתן דוגמה- בסיפור “הזחל הרעב” שהוא ממש לא סיפור קלסי לבני ה 5-6 כי הוא מעט פשוט, אני משמיעה להם את השיר “הזחל והפרפר” של דיסק לילדים מאוד מיוחד ששמו “אף על פיל” והשיר מדבר על פרפר שמשוויץ לזחל על יופיו והזחל מזכיר לו שגם הוא היה פעם זחל. השיר מיוחד ולוקח זמן להבין אבל זו המשימה שבני החמש מקבלים- אני שואלת אותם לפני השמעת השיר- מה אומר הפרפר לזחל- שהוא לא יפה. תקשיבו ותגידו לי. (שימו לב משימה מאתגרת שיוצרת מוטיבציה להקשיב) אז הנה השיר נראה אם תגלו :

ואם עדיין צריכים עוד הכוונה, הכנתי לך קובץ PDF ובו רשימת סיפרי ילדים, דיסקים מוזיקליים ועוד חומרים שמהם ניתן לחפש חומר מתאים לבני החמש והשש. לקבלת הקובץ ניתן ללחוץ כאן.

מוזמנים להגיב, לשאול ולבקש מידע ספציפי שיעזור לך.

וגם!!!! נפתחה קבוצת פייסבוק חדשה ששמה- “הכול על עסק של תאטרוני סיפור  עם רויטל רפאלי” , לא תצטרפו??? נכנסים מכאן.

אודות המחבר

2 תגובות
  1. מורן

    כתיבה נכונה(: זה לגמרי נכון!

השארת תגובה