איך להמחיש את הסיפור בתאטרון סיפור? לא להמחיש…
הפעוטרון - רויטל רפאלי

איך להמחיש את הסיפור בתאטרון סיפור? לא להמחיש…

האם כשמספרים סיפור לילדים צריך להמחיש את הסיפור עם תפאורה?
כמה צריך להשקיע באביזרים?

תאטרון סיפור הוא לא סרט ולא הצגה

מכירים את זה שאתם רואים הצגה שמבוססת על סרט וההצגה מנסה לחקות את התפאורה והסטים של הסרט?
זה תמיד קצת מאולץ נכון?
אני מרגישה שלא מעט פעמים הניסיונות שלנו מספרי הסיפורים להמחיש את הסיפור באמצעות תפאורה  יכול לצאת מאולץ.
כמה שננסה זה תמיד העתק לפעמים חיוור של הספר. 
לכן, לרוב, אני לא מנסה ממש להמחיש את הסיפור.
אני לא מנסה להחליף את הקסם של הספר והאיורים שלו.
אני לא חושבת שבתוך גן ילדים אוכל לייצר סט עם תפאורה שבאמת יתן את האשליה שאני רוצה.

הספר יש לו את הקסם שלו ואני לא מתחרה בקסם הזה.
מה שיתרחש בגן זו לא הצגה, אני מביאה משהו אחר לגמרי שמבוסס על החוויה שהספר ניסה להעביר לילדים.
הנה דוגמא לאביזר מסתובב שמתאר באופו ויזואלי את הצבעים של הנעליים של שאול.  
רויטל רפאלי

אני מנסה להביא אלמנטים שקיימים בסיפור ולהביא קסם שנוצר משימוש יצירתי באביזרים.
למשל להחביא חלקים בגן וכשמוצאים את החלקים מתברר שיש קשר בינהם ואם מחברים נוצר משהו חדש.
למשל, יצירת אווירה בעזרת תאורה ומוזיקה,
למשל שימוש במרחב של כל הגן- כלומר לפעמים לצאת מאזור המפגש לחלל אחר.
דוגמא נוספת הבאתי בפוסט הזה. 

אני תופסת את הפעילות שאני מעבירה בגן כ:
לא משהו שמחליף את הספר, האיורים והדמיון שהספר יצר
וגם – אני לא הצגה

להתרחק כמה שיותר מאיך שמוצג בספר- אופציה נוספת ל”המחשה”

עוד אופציה כדי לא לנסות להמחיש את הסיפור כמו בספר ולהיות העתק חיוור –
להביא את הסיפור בשפה אחרת לגמרי מההמחשה הרגילה. 
נניח, את כל הסיפור באמצעות תאטרון צלליות. 
נניח את הסיפור באמצעות מסיכה ניטרלית לבנה. 
או כל הסיפור מומחש בגזרי נייר עיתון. 
זה אותו סיפור אבל חוויה אחרת ושונה ומועברת בשפה, סמלים ייצוגים חדשים אחרים. 
ההמחשה השונה כל כך פותחת את הדמיון לחוויה אחרת שרחוקה מאיך שמוצג בספר.  

מהי השאלה הראשונה שלי כשאני רוצה להעביר ספר לתאטרון סיפור? 

כשאני ניגשת לסיפור ילדים- אני לא מיד חושבת איך להמחיש את הסיפור שקראתי.
השאלה הראשונה שלי היא
מהי החוויה שארצה שתהיה לילדים. ומכאן יהיו לי תשובות ל-
אילו אביזרים, תפאורה אשתמש.
ובגלל שכל ספר מביא חוויה אחרת- כל תאטרון סיפור הוא שונה ואין העברה קבועה לסיפור. 

אז לא הבנתי- איך את מעבירה תאטרוני סיפור? 

ביום שלישי ב 20.8.19 בהשתלמות: “איך לייצר אינספור רעיונות מספר ילדים”
אדגים את הרעיונות האלו באמצעות ספר ילדים עם עלילה יומיומית, לא דרמתית במיוחד, מעט דמויות.
אראה איך אני משתפת ילדים איך אני משתמשת באביזרים באופן יצירתי ואיך נוצר הקסם.
נותרו עוד- 3 מקומות אחרונים.
לינק והרשמה כאן.

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן