לא משנה לאיזה גן אני מגיעה- ההפעלה הזו עובדת כמו קסם!
רויטל רפאלי

לא משנה לאיזה גן אני מגיעה- ההפעלה הזו עובדת כמו קסם!

שבוע שעבר העברתי תאטרון סיפור שכל פעם שאני מעבירה אותו הוא קסם.

למה דווקא תאטרון הסיפור הזה עובד כמו קסם? 

 לא משנה לאיזה גן אני מגיעה, כמה הילדים מאתגרים, כמה הם עייפים,
תמיד ברגע מסוים יש שקט מוחלט וקשב מדהים.
אז שבוע שעבר חשבתי שאם אנתח את המרכיבים והעקרונות של הפעילות הזו, אוכל לשכפל את ההצלחה לעוד הפעלות, וכמובן אוכל לשתף אתכם כדי שגם  אתם תגיעו לגן והגננת והסייעת יחייכו ויגידו לכם- מדהים איך הילדים היו מרותקים! 

אז מה הם המרכיבים שיש בתאטרון סיפור שהוא קסם? 
1. יש בהפעלה שלי מוזיקה שיוצרת אווירה.
אני מספרת סיפור -עם מהמיתולוגיה וכדי להכניס לאווירה אני מכניסה מוזיקה קצת מפחידה. עוד על שימוש במוזיקה בתאטרוני סיפור כתבתי כאן. 
2. אני משתמשת במוזיקה שמשלבת תנועות- כלומר מוזיקה שהתנועות שלי תואמות את המקצב ותתפלאו כמה זה יוצר עניין

3. בזמן ה- סיפור עם, אני מכבה את האור- 
אני מסבירה שהכיבוי אור הוא כי הסיפור מתרחש במקום חשוך. 
השילוב של כיבוי אור ומוזיקה מפחידה מעט ויוצרת פתאום קשב מסוג אחר.
4. הסיפור עצמו שלקחתי מהמיתולוגיה המצרית, הוא לא סיפור לילדים, אני עשיתי לו עיבוד והתאמתי לילדים אבל יש בו עדיין אלמנטים כמו- פירמידה, מלך שמת, ספר הכשפים והכישופים. אלמנטים שמעוררים הרבה דמיון ועניין.
5. זה סיפור אמיתי? אין גן שלא שואלים אותי על זה. למה? כי הסיפור משלב גם אמת.
 נוכחתי לדעת שגם בתאטרון סיפור אחר שלי, על תומאס אדיסון, העובדה שמדובר באנשים אמיתיים מאוד מעניינת ילדים.
זה קצת כמו שרואים סרט וזה בהחלט מוסיף לנו הצופים כשנאמר לנו שזה מבוסס על סיפור אמיתי, נכון?
אבל במקרה הזה אני מסבירה שזה דווקא סיפור עם, וכנראה לא אמיתי, (כדי להרגיע ילדים שאולי חוששים) .
6. כשאני מספרת את הסיפור אני מתארת דברים באופן הכי ויזואלי שממש אפשר לדמיין את זה קורה-
“ואז עלתה תיבה שנפתחה, הספר נכנס פנימה ואלפי נחשים קטנים חגו סביב הספר, דואגים שאף אחד לא יגע יותר בספר, ואז התיבה נסגרה, ננעלה וצללה עמוק למצולות נהר הנילוס”
זו דוגמא אחת למשפט שאני אומרת בסיפור.
הילדים ממש יכולים לראות את התיבה, הנחשים וכד’.
7. אני משלבת משחקים אתגריים – פעמיים בהפעלת הקסם יש אתגרים:
פעם הם צריכים לחפש קלפים שנעלמו (אני מסתירה בגן) ואז למצוא דרך שבה הקלפים יוצרים מבנה.
פעם אחרת הם עוזרים לדמות הראשית להימלט במשחק מיוחד מותאם של סולמות וחבלים.
כל המשחקים הם חלק מהסיפור ולא סתם מועברים כפעילות- לדוגמא – חייבים להצליח אחרת לא נסיר כישוף ….
8. כל חלק בפעילות מתקשר אחד לשני ולא מנותק, ולא נחווה כמו הפעלה עם משחקים אלא כסיפור עם התחלה אמצע וסוף.
הסיפור הוא העיקר ובתוכו יש הפעלות אבל הסיפור הוא הדומיננטי
9. בתחילת הפעילות אני הופכת לעיני הילדים לדמות- והדמות שלי היא בהתחלה מסתורית וקצת מפחידה ומצחיקה יחד. אחרי הרגע הראשון אני מחייכת ובמבטא של הדמות מתנצלת לפני הילדים אם קצת פחדו פשוט ככה אצלינו רוקדים…..

אז מה הקסם בהפעלת הקסם?

  • סיפור מרתק,
  • בנוי דרמטי מאוד,
  • שילוב הילדים באופן שמאתגר אותם מ א ו ד,
  • המון אווירה של מוזיקה, אור תמונות מעניינות.

בבואכם לבנות תאטרון סיפור תוכן איכותי- שאלו עצמכם את השאלות הבאות-

מה יפתיע את הילדים?
מה יעניין אותם? 
מה יאתגר אותם?
מה יחדש להם? 
אלו השאלות שיוצרות הפעלות מעניינות מאוד.

איך אני יכולה לעזור?

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן