עולמם הסודי של בני הארבע – חובה לצפיה
רויטל רפאלי

עולמם הסודי של בני הארבע – חובה לצפיה

שמעתם על סדרת דוקו:
“החיים הסודיים של בני הארבע” ?
זו סדרה שמתעדת פעוטות בגן ילדים כמעט ללא התערבות מבוגרים.
היא מראה את ההתמודדויות המגוונות שלהם בגן.
צפיתי בפרק הראשון (אין לי YES אז רק ביוטיוב)
בעיני כל מי שעובד עם ילדים פעוטות – חובה לצפות.
יש כאן דרך להבין את הפסיכולוגיה שמאחורי התנהגות.
אנחנו נתקלים בקצה הקרחון בהתנהגות בגן, בזמן שמעבירים חוגים נניח:
ילד שמתנהג בחוצפה או ילד
שלא משתף פעולה.
התוכנית מזכירה ממחישה ומראה לנו שכל ילד מגיע עם שק כלים שקיבל מהבית ושהחיים של פעוטות לא כל כך קלים.
כמונו גם חייהם מלאי אתגרים, שיקוף של החיים ממש.
הגן הוא הג’ונגל של העולם שבו עליהם להסתדר.
כמונו הם נאלצים להתמודד על משאבים דלים לפעמים, או לייצר שיתוף פעולה, או להתאפק בשביל להגיע למטרה גדולה יותר.
כמונו הם חווים קשת רגשות רחב- אכזבה, תסכול, בדידות, שמחה, התלהבות.
כשאנחנו רואים התנהגות מסוימת היא חלק משרשרת ארועים שמובילה את ההתנהגות, אנחנו לא יודעים מה קרה לפני ורק רואים את התוצאה.
אז כאנשי חינוך חשוב לזכור-
כל התנהגות שאנו חווים גם אם היא מאוד מאתגרת עבורינו היא תוצאה של הרבה מאוד חוויות
ואנחנו גם אם לא יודעים מה הוביל למה צריכים להתגייס עם אמונה, חיוביות ונסיון למשוך אלינו את הילדים.

התמודדות עם דחיה חברתית

אחד הקטעים הכי חזקים בעיני, הופיע בפרק הראשון:
יהב פעוטה חכמה שאף אחד לא רוצה לשחק איתה.
 מנסה כל הזמן ליזום משחקים עם עוד ילדים וזוכה לדחיה.
מתישהו בצר לה, היא מתחילה לשחק עם עצמה ומתחילה לשיר את השיר של יובל המבולבל
“אני מאמין(נה) בעצמי
כי אני זה אני והאמת בתוכי,
ואם רק אסתכל בליבי
אמצא את הדרך שלי”

בזמן שהיא משחקת עם עצמה ושרה ומשלימה עם המצב,  מופיע ילד, שואל אותה האם הוא יכול להצטרף למשחק שלה.
הצליח לה בסוף. 
הקטע הזה מצמרר מהמון סיבות:
1. האופן שהילדה עודדה את עצמה באמצעות שיר שמתאים בדיוק למצב הזה.
כמי שמעבירה חוגי תאטרון סיפור המבוססים על ספר- זה בדיוק מה שאני רוצה שספרים יהיו עבור ילדים.
מקור לנחמה, לידע, לעזרה- ספר שיר דיקלום כחבר!
2. השיקוף שכמו בחיים לפעמים רק אנחנו יכולים לעודד את עצמינו ואיך הרבה פעמים כשמרפים זה מסתדר.

התמודדות עם כשלון

 קטע אחר חזק הוא עם הילד אריאל שלא עמד במשימה וחווה כישלון.
הגנן שואל אותו מהי הרגשה של כישלון והוא אומר “זה להרגיש קטן.”
הרי יש כאן את מה שכולנו כל כך מפחדים וחווים וכאן הוא מבטא את זה במילים פשוטות-
מרגיש קטן
הלוואי ויכולתי להקריא לו את הספר “תומאס ואני”/ שירלי יובל יאיר וד”ר טל בן שחר
שמתאר כשלונות כדבר הכרחי. על כשלונות נפלאים שעשה  תומאס אדיסון ממציא הנורה. 
ספר- ככלי לעיבוד רגשות .
או החלק שבו כמה ילדים הרגישו לא שייכים- הייתי מקריאה את “פילים לא רוקדים בלט” / פני מקינלי – על פילה שרוצה לרקוד בלט, כן דווקא היא! 
או הספר הנפלא
“אני זה אני! ואני מיוחד!”/ אן מיק ושרה מסיני
כמה נהדר שדרך ספרים שירים ודיקלומים אפשר לתת להם כלים לעיבוד רגשות. 

מה הכוונה להיות בגובה העיניים? 

כשמבינים שילדים הם כמונו אנשים קטנים-
הטון שבה נדבר לילדים לא יהיה – פטרוני –
אני יודעת יותר טוב כי אני גדולה ואתה קטן.
וגם לא מתיילד –
אתה מתוק והרגשות שלך הם מתוקים הם לא כמו שלי- העצב שלך הוא לא כמו שלי הוא של קטנים. 
כשמבינים שילדים חווים בדיוק כמונו רגשות-
הטון והגישה שלנו לילדים יהיה  בגובה העיניים.

 כמה דוגמאות לספרי ילדים שממש נוגעים בהתמודדיות שיש בגן:

לבד על המרבד/ בריאן ווילדסמית על החתול שרוצה לשבת לבד ואז מתיישבים לצידו הכלב, העז הפרה והפיל והוא רצה לבד.
תראו כמה זה אקטואלי עבורים.
כאן כתבתי בהרחבה מדוע זה ספר איכותי.

בובה תותי/ דויד גרוסמן.
שתי ילדות שרבות על בובה תותי אחת.
או ספרים שעוסקים בתסכול או פרידה-
מעשה בחמישה בלונים/מרים רות
או תיאורי מצב רוח –
ארץ יצורי הפרא/ מוריס סנדק

על כל נושא שילד מתמודד איתו אפשר למצוא לו מקבילה ספרותית, מוזיקלית שתנחם שתראה לו שהוא לא לבד, שיש כלים להתמודד.
בואו נהיה אנחנו הורים, גננות מעבירי חוגים סוכני התרבות של ילדינו נעביר ונתווך להם את הסיפורים האלה כדי לעזור להם באתגרים שלהם.
כתבתי עלינו כסוכני תרבות כאן.

נ.ב ידעתם שאני מעבירה הרצאה להורים/ גננות בנושא:
המסך החליף את הספר?! מדוע הקראת ספרים תכין את ילדך לעולם החדש
משתלבת היטב כהרצאה לפתיחת ספריה בגן, או יום המשפחה או כחלק מהעשרה חשובה להורי הגן. פרטים והזמנה כאן. 

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן