בפעם הראשונה שמישהי העתיקה ממני פעילות – רתחתי מזעם, הייתי אדומה ממש. הרגשתי נורא- מישהו לקח ממני משהו שלי ומציג את זה כשלו. אבל התופעה חזרה כמה פעמים, ראיתי לא פעם ולא פעמים אנשים שעבדו אצלי , בדרך כלל תקופות לא ארוכות ואחר כך הופיעו עם הרעיונות שלי במקומות אחרים. (כן, מתישהו הוספתי הסכם סודיות ואי תחרותיות לשאלתכם) הייתי צריכה להחליט – מה לעשות? איך להגיב?
למרות הכעס והתיסכול החלטתי לא לפנות לשום דרך משפטית ולאמץ גישה אחרת: אם מעתיקים ממני סימן שאני עושה משהו טוב. וגם- מסכן מי שמעתיק ממני אם אין לו את היצירתיות להמציא לבד.
אבל מטרת הפוסט הזה היא לא לדבר על העתקות אלא לדבר על הדרך הלגיטימית בעיני למצוא ולחפש את הייחוד שלך כמעביר תוכן לילדים.
ראשית, חובה על מי שמקים עסק שמבוסס על תוכן לילדים להבין מה הוא מעביר לילדים ומהו הייחוד שלו.
מהי המתנה המיוחדת שהוא רוצה לתת לעולם הזה ושהיא נובעת מהתכונות שלו. בגלל זה הקורס שלי- הוא לא – איך לייצר תאטרוני סיפור כמו רויטל רפאלי אלא שם הקורס הוא איך לייצר תוכן ייחודי לילדים ולהתפרנס ממנו. אני מאמינה שאם תמצאו את היחוד שלכם, המתנה והניצוץ שיש לכם להעביר לילדים- מעיין היצירתיות יזרום ודי בקלות.
אני מאמינה שאם אתה מחובר ליחוד שלך יצאו גם רעיונות לא טריויאלים ומיוחדים, אני רואה את זה אצל הסטודנטים שעברו קורס שלי- מה שנוצר הוא מגוון ואחר.
שנית , הדרך למציאת היחודיות לא עוברת במדבר שומם של מחשבות יש מאין. הדרך היא הרבה פעמים על ידי העתקה של מודל שמישהו אחר יצר. אתה מעתיק ממנו ומתחיל במסע החיפוש. לכן הכותרת של הפוסט היא שאני קצת מבינה ממה זה נבע. כתבתי על התהליך היצירתי כאן וסיפרתי שהרבה פעמים היחוד שלנו והיצירתיות פורחים כשאנחנו מעתיקים משהו קיים ומתחילים ממנו למצוא את היחוד או הניואנס או הטוויסט שאנחנו מכניסים. אבל מעתיקים אלמנט, או רעיון ומשם מחפשים.
הנה דוגמא על התהליך שאני עשיתי כשהתחלתי לייצר תאטרוני סיפור-
תקופה מסוימת עבדתי בחברה שמעבירה חוגי חיות לילדים. וזכרתי את המבנה של הפעילות. אז לקחתי את המבנה שהיה – פתיח, הצגת החיה, סבב ליטוף סיפור או מידע שקשור לחיה. ופרידה מהחיה. ולמעשה- העברתי את אותו המבנה לתאטרוני הסיפור שלי- (ואם אתם כאן ורוצים להבין מהו המבנה המומלץ לכתיבת תאטרון סיפור לדעתי קבלו ממני מתנה – מבנה תאטרון סיפור) . אבל בעצם לקחתי פתיח, סיפור וסיום.
עברתי הרבה השתלמויות מוזיקה אצל אילאיל שרון וממנה לקחתי הרבה דיקלומים ופתיחים, מצד שני- הפנמתי את השיטה שלה להעביר תוכן והתחלתי ליישם אותם על חומרים אחרים. כלומר, אחרי העתקה (הלגיטימית מהשתלמות שלה) התחלתי למצוא את הטוויסט וההתאמה אלי.
אז מהי ההצעה שלי אליכם?
זה בסדר בהתחלה להישען על משהו קיים ועובד, אבל משם תתחילו לעשות התאמות שמכניסות את היחוד שלכם.
מה זה היחוד שלכם?
תחשבו על דברים מיוחדים שאתם יודעים לעשות, תחשבו על האינטראקציה שאתם הכי הייתם רוצים לייצר עם ילדים, ממה היא מורכבת? ממה הילדים נהנים? מה הכי כיף לכם לעשות מול ילדים? מהם התכנים שאותכם הכי מעניינים והאם יש להם קשר לעולם הילדים ואיך?
אם תחפשו איך להתאים את התוכן לכשרון שלכם ולא הפוך- להתאים את עצמכם לילדים, תגלו שצומח משהו חדש.
זה לא חייב להיות משהו בולט, למשל הנה דוגמא למשהו כזה אצלי –
יש לי רעיון שמאוד מצחיק אותי- המחשבה של דמות שתגיע לגן ילדים והיא לחלוטין לא יודעת לעבוד עם ילדים כי היא נניח נגר, או איש חקלאי. זה פשוט מצחיק אותי הרעיון- מה יווצר במפגש כזה. לכן, בחלק מהסיפורים הכנסתי את הדמות הזו, ובגלל שהיא כל כך לא יודעת מה עושים עם ילדים, הילדים נאלצים להסביר לה- איך משתפים ילדים לפי התור ובכלל הם “המבוגר האחראי” שימו לב שאין כאן יחוד היסטרי, זה אפילו מסובך להסביר, אבל זה ניואנס קטן שמייצג משהו שאותי מצחיק ויוצר אינטראקציה ומצבים נהדרים בתאטרון סיפור לכן העברתי את זה לפעילות עם הילדים.
ואיך בכול זאת לא מעתיקים ממישהו אלא מוצאים יחוד שלך?
- אם אתה מעתיק- תן קרדיט ותספר ממי לקחת
- אם אתה מעתיק אל תעתיק אחד לאחד (כי זה באמת העתקה מכוערת) אלא קח אלמנט ותמצא איך להעביר אותו לסיפור אחר למצב אחר. (כמובן שזה לא הכוונה להשתלמות או לקורס ששם אתה משלם על החומרים)
- זה בסדר לקחת אלמנטים מאנשים כל עוד אתה יוצר מהם משהו חדש.
שווה לעשות את המסע הזה ולגלות את היחוד שלך כי אז – בוחרים בך ובחוג או הצגה שלך כי מתחברים לייחוד שלך. בהצלחה!
רוצים לראות תאטרון סיפור שלי וללמוד ממני? מחר יום שני 20.8.18 אני מעבירה השתלמות אצלי בבית, תלמדו איך לקחת סיפור ובקלות להפוך אותו לתאטרון סיפור איכותי, בחלק השני נדבר על איך להתפרנס ממנו. כל הפרטים כאן.
נ.ב נכנסתם כבר לקבוצת הפייסבוק – כל הידע על עסק של תאטרוני סיפור?