איך לייצר תוכנית לחוג שנתי לכל השנה?

כשהקמתי את העסק שלי הפעוטרון- יום אחד גננת רצתה שאתחיל להעביר לה כל שבוע חוג. ולי היו רק שתי הפעלות קיימות.

אמא’לה –  בהלה זאת התחושה הראשונה

איך אייצר לה עכשיו חוג שנתי מוכן עם כל ההפעלות מוכנות???

התחושה השניה היא ש- רגע זה מה שאת רוצה לא?

כן …אז מה עושים?

הצעתי לה שאגיע פעם בשבועים לתאטרון סיפור. וכך היו לי שבועים לייצר כל פעם עוד הפעלה.

עשיתי הרבה טעויות- קודם כל ניסיתי לייצר הכול בעצמי

כולל לבקש מירון בעלי המתוק שייצר לי כשהוא חוזר הבייתה מעבודה כמהנדס במשרד להתישב ולייצר לי ג’ירפה , תאטרון צלליות ועוד.

הטעות השניה הייתה שלא תיכננתי מבעוד מועד וזה למעשה גזל יותר זמן.

היום- 14 שנה אחרי אני מסתכלת על שנה של גן והיא מחולקת בצורה מאוד מסודרת כך שמהחלוקה שלי נגזרים הנושאים שאותם אעביר בגן.

אז איך אני מחלקת את התוכן ובוחרת סיפורים לילדים?  איך נבחר כ 40 תאטרוני ילדים לכל השנה

אני עושה מספר חלוקות-

  1. דרגת קושי של סיפורים- סיפורים קלים בתחילת השנה כשהם עוד צעירים יותר ועד סיפורים מורכבים יותר לקראת סוף השנה. סיפור פשוט הוא למשל “לבד על המרבד” – כי הוא מאוד פשוט להבנה, סיפור מורכב הוא למשל- “תומאס ואני ” יש בו מושגים יותר מופשטים.
  2. חגים ומועדים– אותם אני מכניסה ראשונים- מסמנת לי מתי החגים, מתי החופשים ואז שבועים לפני כל חג אתחיל לשלב סיפורים שמתאימים . שימו לב מה הכוונה במועדים: יום המשפחה, אפשר יום ירושלים, אפשר יום האשה הבינלאומי , יום הילד.
  3. נושאים שנתיים– כמו עונות השנה- מיד אשבץ לכל עונה סיפור מתאים. מעבר לעונות יש בגני הילדים נושאים כמו למשל- נושא גינה, ח.נ ביאליק ועוד. ו— בעבודה שלנו אפשר לייצר בעצמך נושאים שלך  חשוב להעביר במהלך השנה באופן קבוע- נניח סיפורי דמויות נשיות חזקות או נושא חברות. או נושא איכות הסביבה. הרעיון הוא לקחת משהו שקרוב לליבך ולמצוא סיפורים מתאימים ולשלב. מה הנושאים בגן? תמצאי באינטרנט- נושאים שנתיים בגן. 
  4. סיפורים מוכרים לעומת לא מוכרים– זה מצוין לשלב קלאסיקות מוכרות כמו “מעשה בחמישה בלונים” כי זה כיף גם לילד לחוות סיפור מוכר. אבל לזכור שבעיני לפחות, התפקיד שלי הוא להרחיב את הרפרטואר של הספרים ולגוון. לכן לצד סיפורים מוכרים אני תמיד אשלב סיפורים לא מוכרים.
  5. לגוון  בז’אנרים הסיפרותיים: ספרי שירה שמהם אני מייצרת תאטרון סיפור, ספרי מידע, ספרי אוטוביוגרפיה, סיפורי עם וכד’.
  6. השתלמויות מוזיקה לגיל הרך– הרבה חומרים אני מקבלת מההשתלמויות של אילאיל שרון. אבל יש לא מעט יוצרות שמציעות חומרים- שירים דיקלומים שהכול עוזר גם לגבש רעיונות וגם להעשיר את הפעילות. בנוסף- רוב ההשתלמויות הללו הן לפי נושאים/ חגים ומועדים.

אז מה עושים עם החלוקה הזו?

אפשר לקחת כל סעיף ולכתוב סיפורי ילדים מוכרים לך ולהכניס לסעיפים, איפה שיש חורים והשנה לא התמלאה-

להתחיל לחפש- איפה מחפשים?

  1. ספריה
  2. לשאול ילדים והורים על סיפורים שאוהבים. שאלו ילדים מנסיון מצוין
  3. חפשו באתרי ספרות ילדים מומלצת
  4. חפשו בעמותת ספריית הפיג’מות.

כדאי לייצר טבלה לפי חודשים ולהתחיל לשבץ. כך יש לך תמונה מלאה של כל השנה, ידוע לך למתי צריך לייצר כל דבר. וגם- אם יש דברים שצריך לייצר כמה פעמים הטבלה תעזור ליעילות.

שתהיה לך אחלה שנה- מגוונת ועשירה!

רוצה לקבל עידכון כל פעם שיש פוסט חדש?

אודות המחבר

השארת תגובה