הנה שיטה שתעזור לך לקחת סיפור של 4 שורות ולמלא 40 דקות- בלי למרוח את הזמן
רויטל רפאלי

הנה שיטה שתעזור לך לקחת סיפור של 4 שורות ולמלא 40 דקות- בלי למרוח את הזמן

ביום חמישי, נפגשתי עם הסטודנטים שעוברים את קורס הליווי הדיגיטלי שלי, במפגש כזה אני אוהבת להדגים תאטרון סיפור שלי .
המטרה היא להראות להם איך אני בונה יוצרת ומגבשת רעיונות לתאטרון סיפור.
הדגמתי להם את התאטרון סיפור “לבד על המרבד” זה ממש סיפור קצרצר . אם הייתי רושמת אותו הוא אולי חמש שורות.
אחד הסטודנטים התפעל ואמר : “אני תמיד נרתעתי מסיפורים קצרים כי פחדתי שלא יתמלא לי הזמן” .
בעצם לימדתי כלי שאני משתמשת בו הרבה מאוד.
איך לקחת סיפור קצרצר ולהעביר אותו – בלי למרוח את הזמן, רק עם איכות ותוכן לילדים.

 למה לבחור סיפור קצרצר? 

כי זה יכול להתאים לילדים סביב שנתיים, למרות שאם הסיפור מעולה כמו “לבד על המרבד” הוא יתאים גם לגן חובה עם מועבר נכון. (מניסיון מוכח, מעבירה אותו לגילאים האלה בהנאה רבה)
עם סיפור קצר אפשר לשחק.
מה הכוונה לשחק?
ילדים אוהבים מאוד חזרתיות, אז כשאני מספרת סיפור קצרצר יש לי אפשרות לחזור על הסיפור.

רגע חזרתיות  עלולה לשעמם, לא?

כן!
אלא אם עושים חזרתיות שהיא מעניינת, כייפית, משלבת עניין חידוש ומשחק.
בפוסט הזה אדגים איך אני מעבירה חזרתיות כזו.

חלק א’ – הדגמת הסיפור העברת הסיפור עם המחשה.

בחלק הזה לרוב לא אפעיל את הילדים, לא אקטע את הסיפור אלא אעביר אותו בטקסט של הספר עם המחשה ברורה, מלווה בשאלות שאשאל שיוצרות עוד הבנה, עוד העמקה של הסיפור .
על שאלות ששואלים בהפעלה סיפרתי כאן.
השאלות וההעמקה הם חלק חשוב מאוד בפעילות.


חלק ב – תצוגה חדשה ושונה של הסיפור.

כאן אציג את כל הסיפור מחדש אבל הפעם אחדש עם אלמנט אחד או שניים :
בסיפור “לבד על המרבד” בתצוגה השניה אני שרה אותו עם הלחן של ליאורה שלזינגר (חידוש # 1) לסיפור לבד על המרבד,
וממחישה עם אביזרים שונים (חידוש # 2) 
לפעמים, בסיפורים אחרים, בתצוגה הראשונה המחשתי עם אביזרים קטנים ועכשיו אני עוברת לאביזרים גדולים.
בחלק ב’ חשוב שיהיה לי ברור- מה העניין החדש שיצרתי לילדים בתצוגה השניה.
זה חייב לעניין. אם זה מעניין, ההנאה היא כפולה, כי עכשיו הילדים מכירים את הסיפור ויכולים להנות מחוויה חוזרת של הסיפור בהנאה.
אל תשכחו שילדים רוצים להבין טוב יותר סיפור על ידי חזרה, כך שבעובדה שחזרתי איתם על הסיפור איפשרתי להם לחוות, להבין, לתפוס את הסיפור.
טיפ חשוב- הרבה פעמים מפעיל שמגיע לגן חושב שהוא חייב כל הזמן לחדש עם אביזרים, עם תוכן חדש ומפספס את הרצון של הילדים לחוות ולשחק עם סיפור ולא מיד לעבור לדבר הבא.
הרבה פעמים הילדים מתחילים להיות כבר אדישים כשכל הזמן מוציאים עוד חידוש ועוד משהו ועוד משהו.


חלק ג’ – תצוגה שלישית

הפעם השלישית שאציג את אותו סיפור תהיה או עם אביזרים שונים או כשאני מציגה את הספר עצמו ומראה להם – איך החוויה התאטרלית שהייתה להם איתי , מתכנסת לספר עם איורים. גם כאן אני עושה את זה בשתי צורות
1. ממחישה עם הספר
2. שרה להם את הסיפור בקצרה- נוכחתי לדעת שאם שוב אספר ואדבר פחות מעניין , אבל כששרה להם את הסיפור בתיאור התמונה, עובד לי נהדר.

אמרת שאת משחקת עם הסיפור, למה הכוונה?

כל דבר שאני יכולה להפוך למשחק, לכיף, לעניין, להפתעה – אשתמש בו.
הנה דוגמאות למשחקים שקיימים בתאטרוני הסיפור שלי:
אני מחביאה בגן אביזר כלשהו וצריך למצוא אותו
אני משתמשת בסדין גדול ואיתו מספרת את הסיפור,
אם סיפרתי את הסיפור פעמים- בפעם השלישית “בטעות” שכחתי הכול, והילדים  צריכים לקחת את האביזרים ולהזכיר לי לפי הזיכרון שלהם- מהו הסדר הנכון של הסיפור.
אני מוצאת אביזר מעניין חדש שאיתו נשחק את הסיפור,
אני מחלקת אביזר לכל ילד ואיתו מספרים את הסיפור- נניח גרב שהילדים מלבישים על היד – פותחים סוגרים אצבעות ואיתה נספר את הסיפור.
טיפ חשוב!!! כאן חשוב לתת לילדים זמן – להרגיש אביזר, לשחק איתו להתנסות. טעות שהרבה מפעילים עושים, היא לחלק לשתי דקות  ומיד לאסוף בלי לתת זמן יקר לילדים.
עוד דוגמאות למשחק עם הילדים:
אני מוצאת שיר מתאים או יצירה מוזיקלית שאיתה אפשר לספר את הסיפור – כאן אני נעזרת ביוצרים מוכשרים כמו : ליאורה שלזינגר, אילאיל שרון ויצירות קלאסיות.
אני מביאה אביזרים אמיתיים ומשלבת בתצוגה- נניח יש לי בסיפור פרחים, אז אביא גם פרחים אמיתיים ונראה מה ההבדל בין האביזר פרחים לפרחים האמיתיים – לאחד יש ריח… וכך אעשה עם שלולית מים ועוד.

 

מה ההבדל בין פרח אמיתי ללא אמיתי?

רוצים לדעת איך עוד אני ממשחקת עם אביזרים? הדגמתי כאן בסרטון הזה.
במפגש סטודנטים ניסיתי לחדד את הכלי הזה שנקרא- לרתק ילדים.
זה קורה כאשר אנחנו נבחר סיפורים, ספרות ילדים משובחת, כזו שיש מה לעבוד איתה.
התנאי השני – כשיש לנו מאגר רעיונות, כלים שאנחנו יכולים להכניס פנימה.
איך רוכשים את הכלים הללו?
1. משתלמים , לומדים אצל מפעילים או יוצרים שמספקים רעיונות – ומנסים ללמוד את הכלי המועבר ולא ספציפית את הדוגמא. 
2. מתנסים כל כמה זמן עם רעיון חדש ולא עושים את אותם רעיונות שנים.
3. כשמשהו לא עובד מחפשים דרך אחרת.

רוצים המחשה לאיך אני מעבדת ספר לתאטרון סיפור? קבלו ממני תאטרון סיפור במתנה: כולל 11 רעיונות, טקסט הסיפור, ועוד הסברים לאיך לעבוד אם הספר הזה? כאן אפשר להוריד

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן