הפעלה לקטנטנים – איך מעבירים תאטרון סיפור לקטנטנים בני שנה וחצי שנתיים?

בתחילת הדרך לא ממש ידעתי מה עושים עם התינוקות החמודים האלה…מה עושים כשאני נכנסת למפגש ואחד מהם ישר בוכה כי אני אדם זר. מה עושים כשהם לא קמים, מה עושים כשהם כן קמים כי פתאום הם רוצים לשחק בבובה. מה עושים כשהם נועצים בי את עיניהם היפות ומביטים בי עם המוצץ והשמיכי. מה זה לעשות הפעלה לקטנטנים? איך מספרים סיפור לבני שנה וחצי שנתיים? הם מבינים בכלל מה אני מדברת אליהם?
לאט לאט למדתי איך להעביר תאטרוני סיפור גם לקטנטנים. התחלתי להבין אותם יותר- אולי כי גם לי בבית היו קטנטנים משלי, ויכולתי להבין ולנסות מה הם מבינים ומה לא. אז הנה כמה טיפים ותובנות לאיך לעבוד עם המתוקים הרכים:

  1. חשוב להבין מה מצבם: מבחינה מוטורית – לקום וללכת זה מסורבל, לוקח זמן. זה לא קל להם, לכן צריך לחשב מתי נקים אותם כדי לשתף ומתי לא. בשום אופן לא להקים ולהושיב ואז מיד שוב להקים – זה מסורבל.
  2. כדאי להתבונן ולהבין איך הם מתחייחסים אלי בכניסה– האם יש שקט והם מתבוננים בי? או האם הם נבהלים פוחדים כי אני אדם זר. כך או כך- מטרת הפתיח שלי עם הקטנים יהיה לייצר חיבור שאחריו ירגישו הזאטוטים- שאני כייפית ונחמדה והם יכולים לצאת איתי למסע הסיפור.
  3. אם הם מאוד שקטים ומתבוננים- כדאי לנצל את זה שאני פשוט מעניינת אותם כי אני דמות חדשה- ולהעביר דיקלום או שיר. בעצם אני מאפשרת להם להתבונן בי בכיף וללמוד מי אני . תוך כדי אני מעבירה דיקלום עם תנועות וילד שירצה יוכל להצטרף וככה אתחיל את הדיאלוג איתם.
  4. אם כשאני מוציאה אביזר אחד הילדים בוכה כי נבהל- אני מכניסה חזרה את האביזר, בכך אני מראה להם שאני קשובה אליהם. נכון, זה מצריך ממני לשנות קצת את התיכנון שלי- אבל החיבור איתם יבטיח שהם יהיו איתי כי בוטחים בי.(זה יכול לקרות אם למשל אני אוציא בלון ויש ילד שפוחד מבלונים)
  5. אין לי מספיק מילים לתאר כמה- לשיר לילדים ולדקלם דיקלומים עם תנועות עובד כמו קסם. אבל על מה נקפיד? שהדקלום יועבר בצורה תאטרלית וגדולה יותר . לא להעביר דקלום כאילו אני מדברת עם חברה. הנה דוגמה לדקלום שאני מעבירה בגן


6. שימו לב איך המקצב של הדיקלום הוא קבוע כדי שהילדים יצטרפו- כמו  בשיר שהמנגינה היא קבועה.
7. אביזרים- ילדים קטנטנים לא צריכים המון אביזרים – בחרו מעט אביזרים ונצלו אותם עד הסוף כדי שהילדים יוכלו להנות מכל אביזר.
8. תלבושות מסכות – לא מתאים לשים עליהם תלבושות או מסיכות- זה מסרבל ולא מתאים. אז מה כן? המחשות
9. המחשות– אתם מספרים על חתול וכלב? אתם צריכים להראות חתול וכלב. הסיפור שתספרו צריך להיות מומחש לילדים.
10.אילו סיפורים מתאימים לקטנטנים- פחות אגדות ילדים וסיפורים מפותלים ומורכבים- יותר סיפורים קצרים ופשוטים- למשל- ברכבת יושבת ארנבת, איה פלוטו, מעשה בחמישה בלונים וכד’…
11. לסיום- בסיום הפעילות חיזרו על הפתיח או הדקלום מההתחלה- ילדים מתים על חזרתיות. כיף להם שהם יכולים להצטרף ולא כל הזמן לראות ולשמוע  דברים חדשים.
12. נסו לשמור על מסגרת ישיבה של ח’. או על ריצפה או על כיסאות קטנים. זה עוזר להבין מתי יש סיפור שאת מספרת ומתי קמים.
אם יש עוד רעיונות אשמח שתכתבו, אם יש עוד תהיות בקשר לקטנטנים- כיתבו.
אני הכי נהנית עם הקטנטנים כי אין דבר מספק יותר מלראות תהליכי למידה אצל הפעוטות שהפנימו.
תהנו!
נ.ב – אם אתם רוצים קורס מתומצת ופרקטי להחריד- איך לייצר תאטרון סיפור ייחודי ולהתפרנס ממנו ולקבל ליווי ממני כל הפרטים הם כאן 


Facebook


Google-plus


Youtube


Whatsapp

אודות המחבר

2 תגובות
  1. אנה

    כתבת חזרתיות ונזכרתי כמה פעמים נאלצתי להקריא את אותם הספרים לילדיי…מדהים אותי כל פעם מחדש, הקטע הזה שהם מאוד נהנים לשמוע את אותו הסיפור שוב ושוב.

    • revital refaely

      אני חושבת שהם נהנים לשמוע שוב ושוב- כי לוקח להם זמן להבין את הסיפור, לוקח זמן לראות בעיניים ולהבין את האיור ובהמשך- נחמד להם לקרוא משהו מוכר, שהם מכירים את המקצב והעלילה. אולי זה יוצר תחושת שליטה מסוימת. (הרי בכול כך הרבה דברים אין להם עדיין שליטה…)

השארת תגובה