איך לוקחים סיפור ומשדרגים אותו מאוד בעזרת מוזיקה? שימושים שונים למוזיקה.

לאחרונה ביקשו ממני לייצר תאטרון סיפור חדש על פי אגדת ילדים של אנדרסן. הסיפור עצמו כמו כל אגדה משלב המון דרמה- פחד, אומץ, עצב שמחה וכד. אבל – אני חייבת לקחת את הסיפור ולייצר ממנו פעילות של 40 דקות. אני חייבת להעשיר ולקשט אותו , אני חייבת להפעיל בחלק ממנו את הילדים כדי שלא יהיו רק צופים פאסיביים. איך מעשירים ומעבים פעילות?

בפוסט הזה אני אראה איזה שימוש אני עושה במוזיקה על מנת לשדרג ולהעשיר את הפעילות שלי. רק אספר שהמוזיקה בפעילות  שייצרתי היא ממש דומיננטית ומהווה חלק ממש כמעט עיקרי בפעילות. המסר אליכם- המוזיקה מבחינתי היא חובה והיא משולה לעוד סיפור שלם שניכנס פנימה לפעילות. זה כמו בגד שחור אבל ששמים לו מלא תכשיטים שמייפים את הבגד והם יפים כשלעצמם. דוגמאות לשימושים במוזיקה: 

שימוש ראשון- מוזיקה ליצירת אווירה

לפעמים לפני שאתחיל את הסיפור אני אשים מוזיקה עם אלמנט של מתח  ואומר- הסיפור שלי מתחיל כך- אשמיע את המוזיקה ורק בגלל שהיא מוזיקה שמעבירה תחושה של מתח או פחד או מיסתורין הילדים, נכנסים לאווירה.

כדי שיכנסו לאווירה אני אתן להם דקה שתיים להקשיב למוזיקה- ורק אז אדבר. עוד דרך לייצר אווירה באמצעות מוזיקה היא לקחת מנגינה שמייצגת את הדמות שלי ותוך כדי המנגינה להתחפש לדמות- זה כאילו לתת עוד אינפורמציה על הדמות.

אווירה יכולה להיות גם מסיבה וכיף- כלומר אם אני פתאום אכניס מוזיקה קיצבית ושמחה הילדים לפעמים פשוט יקומו לרקוד.

ואווירה היא גם בסוף- הילדים שוכבים על הריצפה ויש מוזיקה שקטה ואני מעבירה מטפחת על כל ילד. זה הכול מצבים שבהם אנחנו יוצרים קשב למוזיקה .

כאן הם יכולים להדביק בית רק בהתאם למוזיקה שהם שומעים. השיר “יש לי חבר”

שימוש שני- – דרך להפעיל את הילדים 

כבר סיפרתי שאני מאוד מתחברת לחומרים של אילאיל שרון, היא מעבירה המון סוגי השתלמויות מוזיקה לגיל הרך. אחד השימושים שלמדתי ממנה זה לקחת יצירה מוזיקלית מכל סוג- ג’ז, קלאסי, אפילו פופ, רוק אורינטלי ולצרף לו תנועות שהילדים יוכלו להצטרף . מה שנחמד כאן זה שאם התנועות משתלבות ממש טוב עם המוזיקה הילדים מצטרפים מיד ובקלות. שנית, אילאיל מלמדת איך אפשר גם לפתח את זה ולתת אופציות שונות, כך שלפעמים בחוג קבוע אני אחזור על היצירה כמה שבועות ונוסיף לה או נעשה אותה בצורות שונות. כך או כך זו דרך מעולה להפעיל את כל הילדים בלי שום אביזר.

יש כמובן עוד יוצרים ויוצרות שיוצרים דיסקים מיוחדים לגיל הרך מתוך כוונה לייצר פעילות מוזיקלית איתם.  אם אתם עובדים עם הגיל הרך   ממליצה בחום ללכת להשתלמויות מסוג זה.

שימוש שלישי- דרך לתת רמז ולהניע סיפור קדימה

הרבה פעמים אני אציג לילדים שאלה, ואומר להם שכדי לדעת את התשובה הם צריכים להקשיב לשיר ולגלות-

באופן כזה יצרתי חידה שהתשובה עליה היא על ידי קשב למילות השיר, או

בסיפור החדש שיצרתי – אני שואלת את הילדים האם הציפור נרפאה או לא? שיקשיבו למנגינה ולפי הרגש ינחשו. אני משמיעה מנגינת ציפור עליזה וכך הם מגלים. אם משתמשים בטכניקה הזו חייבים לייצר לפני זה שאלה מקדימה ומדויקת . ובסוף לסכם את התשובה בהתאם לתשובה.

שימוש רביעי- דרך להתחיל סיפור חדש

בתאטרון סיפור שלי- “דרקון אין דבר כזה” אני מסיימת את הפעילות שלי בכך שאני מספרת להם שיש סיפור על עוד דרקון ששמו – פאף , ושקרה לו מקרה עצוב, רוצים לשמוע? כן, הם רוצים. ואז אני משמיעה את השיר “פאף דרקון הפלא” שזה שיר עם סיפור ממש. לכן בין השירה אני חוזרת על המילים ששרה הזמרת. הילדים מקשיבים ונהנים.

אותו עיקרון אפשר אחרת- בסיפור שבו אני מספרת על אצבעונית, אני מסיימת בזה שיום אחד אצבעוני סיפר לאצבעונית כמה טוב לחיות מתחת לפטריה, היא שואלת למה? ואני מספרת לילדים בואו תקשיבו ותגלו. זה ממש הסוף והילדים מקשיבים בשקיקה.

שימו לב- מה שמאפיין את כל הדרכים שבהן אני משתמשת במוזיקה הוא שאני נותנת למוזיקה מקום של כבוד –  אני אף פעם לא קוטעת מוזיקה פתאום. אני מחלישה מקסימום. אם היא ארוכה זה מאלץ אותי למצוא מה לעשות תאטרלית כדי שילדים יתעניינו תוך כדי ואני תמיד מוצאת. אני משתדלת אף פעם לא לדבר על השירה אלא- בין השירה כך שהילדים יכולים להקשיב בניחותא ואני לא מפריעה.  המוזיקה גם ממלא לי זמן חשוב שמעשיר את הפעילות שלי ונותן לה רובד נוסף מעבר להגשה התאטרלית ולאביזרים.

האם יש מוזיקה , שיר או מנגינה שעובדים לכם טוב עם הילדים? אשמח אם תשתפו. 

רוצים לדעת איך מייצרים פעילות איכותית לילדים שממנה אפשר להתפרנס? כולל דוגמאות של עבודות שלי בגן?  כל הפרטים כאן. 

רוצים לקבל עידכון למייל כל פעם שאני מפרסמת פוסט?

אודות המחבר

השארת תגובה