כשאת אומרת הפעלה איכותית – למה את מתכוונת?
תאטרון סיפור רויטל רפאלי

כשאת אומרת הפעלה איכותית – למה את מתכוונת?

כולנו אוהבים להגיד שאנחנו- חוג איכותי, הפעלה איכותית, מופע או הצגה- איכותי.

הבעיה היא שזה אמורפי וערטילאי- מה זה אומר איכותי ?

אני יודעת להסביר למה אני איכותית אבל יש הרבה שרק אומרים את זה ולא לגמרי חשבו לעומק מה זה איכותי.

זה יוצר מצב שכל אחד אומר את זה והמילה איכותי מפסיקה להיות עוצמתית ומשכנעת.

בנוסף- איכות יכול להשתנות ממפעיל למפעיל- כל אחד יכול לקחת את זה למקום שחושב לו.

זה דווקא יתרון. כי ממילא רבגוניות (כשהיא איכותית) היא טובה מאוד לשוק ולנו המפעילים- ממילא לא נוכל לעבוד בכול הגנים, אז למה שלא נדע לאפיין טוב יותר את הייחוד שלנו ונמצא את הלקוחות שבדיוק מחפשים את המשהו היחודי שלנו.

כשהתחלתי לייצר תאטרוני סיפור בשנת 2003 , לא כל כך היה חוג כזה. היו הצגות, היה חוג ג’ימבורי, היה חוג חיות וריתמוזיקה.  אז הייתי צריכה לשכנע גננות שבכלל יש צורך בחוג כזה. והאמת היא – שלא זה מה ששיכנע אותן.

מה ששיכנע את הגננות להעסיק אותי היה שהן ראו שאני מחזיקה את הילדים.

וזה הבסיס – הבסיס חייב להיות שקודם כל לפני הכול אני יודעת להחזיק ולרתק את הילדים. בלי זה גם אם אהיה הכי מיוחדת ואיכותית זה לא ממש יעבוד.

אבל אפשר לרתק בכול מיני צורות – למשל אפשר להלהיב ילדים ולומר להם- “לא שומעים!!!!” כדי שיצרחו חזק. אבל זה לא איכותי – בעיני.  וכאן ההבדל-

לי חשוב לא רק לרתק את הילדים אלא – מהם האמצעים שאני משתמשת כדי לרתק את הילדים.

ואם האמצעי הוא לא איכותי בעיני- גם אם הוא עובד מצוין – אני לא אשתמש בו.

זה אומר- שאני יודעת שאם אגיד לילדים – שמי שישב יפה יקבל פרס – זה עובד על ילדים . אבל בעיני זה לא איכותי-

למה? כי אני לא רוצה להניע ילדים להתנהג יפה בשביל לקבל פרס. זה שיטחי בעיני.

אז מישהו ישאל- כן???? אז איך תגרמי להם להקשיב?

וכאן נכנס המסע חיפושים שעשיתי כדי למצוא דרכים מאוד איכותיות לגרום לילדים להקשיב לי. האם זה קל? לא

אבל כשמצליחים לרתק ילדים בצורה איכותית – יש סיפוק גדול- נתתי להם מתנה- זמן שהוא איכותי שהם למדו משהו.

וגם ההורים והגננות מאוד מעריכים את זה.

אציין שאני כמעט ולא עושה ימי הולדת- שזו הפעלה מאוד קשה ומאתגרת – אני עושה מעט ומקפידה על כמה דברים- אבל זה לפוסט נפרד. אני מציינת את זה כי מפעילי יום הולדת נתקלים בקשיים יותר רציניים ולכן אולי להם יתאימו הצעות אחרות. שימו לב שדיברתי על זה לא מעט בפוסט הזה.

אז הנה האמצעים שאני משתמשת בהם כדי לרתק ילדים בצורה איכותית:

  1. אני בוחרת ספרים איכותיים (מה זה ספר איכותי? גם זה לפוסט אחר אבל דיברתי על זה בפוסט הזה גם)
  2. אני משתמשת כמה שיותר בשפה של הספר ולא בשפה יומיומית. למה? כי ככה אני עושה הבדל בין הדיבור הרגיל לדיבור שיש רק בספר. זה מעלה מאוד את הרמה של הפעילות ובעיני יוצר קשב אחר אצל הילדים.
  3. אני לא עושה שטאנצ קבוע של חוג- כלומר הצורה שאני מפעילה ילדים כל הזמן משתנה– פעם זה הרכבה, פעם זה גילוי, פעם זה חיפוש, פעם זה להעזר בחוש הטעם, פעם זה לתת להם להוביל את הסיפור
  4. הצורה החזותית שאני מספרת סיפורים גם היא מגוונת: פעם יכול הליות תאטרון צלליות, פעם ערכה שבונים, פעם הפעלה ממזוודה, פעם סיפור מתיק שיכול להיות תנין. כלומר אני מפתיעה בצורה של הבאת הדברים.
  5. בחירת מדריכים בעלי שפה רהוטה ושיש להם גם משהו לתת לילדים- חיבור טוב לילדים, יכולת משחק מקצועית יכולת לרתק.
  6. נסיון לייצר קשר אישי עם הילדים – אני לומדת שמות של ילדים בגנים פרטיים, בגנים עירוניים שיש הרבה ילדים אני לא יודעת שמות אבל- אני מתייחסת לרמזים שאני מקבלת בכאן ועכשיו – למשל אם ילד עצוב אני אראה לו שראיתי, אם לילד יש כתר אשאל אותו האם יש לו יום הולדת ואתייחס, אם ילד התאמץ מאוד להתנהג יפה אראה לו שראיתי.
  7. אני מקפידה על הכללים עם הילדים– אם אמרתי שרק מי שמצביע יפה בלי לדבר יקבל ממני את רשות הדיבור אני תמיד אקפיד על זה וכשהילדים יראו שאני מתיחסת רק לילדים שמתיישרים עם הכללים גם הם יתאימו עצמם לכללים. זה לא קל להתעלם מאלה שעושים רעש אבל אם נתייחס לאלה שמקשיבים ומצביעים יפה לאט לאט נתוגמל. כל השאר יתיישרו. הצורה שבה אני יוצרת משמעת צריכה להיות מכבדת ועיקבית. 
  8. אני מתאימה את האתגר לגיל ולרמת הילדים– החוק שלי – חייבים לאתגר ולייצר מחשבה אצל הילדים אבל- למדתי לשנות את האתגר בהתאם לרמת הילדים. אני מאוד מדויקת בשאלות שאני שואלת את הילדים.
  9. הסיפור והספר הוא העיקר בתאטרוני הסיפור שלי– אני לא מנסה למתג את עצמי – לא בלבוש קבוע ולא חשוב לי שממש יזכרו אותי  (אני יודעת שזה לא מאוד מסחרי לעשות את זה ובכול זאת) ואיך הסיפור במרכז? – הם רואים את הספר בתחילה ובסוף פעילות , כך שתמיד יוכלו אחר כך לקנות אותו בחנות או לפגוש בספריה. ככה נתתי הקשר חיצוני לחוויה שהייתה בגן. הקשר שילדים יוכלו לחזור אליו כרצונם. 
  10. אני מתאימה את עצמי לצרכים של הגננת– לא משנה את עצמי או את האיכות חס וחלילה! אבל אני קשובה לצורך שלה- למשל – שבוע שעבר סיכמתי עם רכזת גנים את שלושת הסיפורים שאעביר בקייטנת הקיץ- אני מאוד רציתי סיפור מסוים והיא לא רצתה. ניסיתי לשכנע אותה וכשראיתי שהיא מביאה טיעונים שהם גם נכונים וטיעונים עניינים שקשורים באיכות, התגמשתי. זה הצריך ממני לקחת הפעלה אחרת ולהתחיל מחדש- אבל בסוף אני נותנת שירות ואני צריכה להתאים את עצמי למקום.

כל האמצעים האלו יחד יוצרים שני דברים-

א- אני מושכת אלי גנים ולקוחות שזה גם חשוב להם שהם מזדהים עם הדרך שלי

ב- כמעט כל עבודה נשארת לשנים רבות. אם אני שומרת על האיכות הזו , הגנים ממשיכים שנים.

אז אם יש לך הפעלות או תוכן לילדים  – כדאי לשאול את עצמך – מה זה איכות בשבילך? מה חשוב לך? איך היית רוצה שיפעילו את ילדיך או אחייניך?

אם אתם בתחילת הדרך? צפו בכול מיני מפעילים, הצגות וגבשו את הייחוד והאיכות שתביאו.

יש לך התלבטות מה איכותי ומה לא? אפשר לשאול אותי כאן.

אני מלווה יוצרים שרוצים לקחת את התוכן לילדים שיש להם או שהם מחפשים תוכן – ועוזרת להם לדייק להעשיר ולעשות אותו מרתק ואיכותי. כל הפרטים כאן. 

רוצה לקבל עידכון בכול פעם שיוצא פוסט חדש?

רוצה לקבל מייל כל פעם שאני מוציאה פוסט חדש?

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן